Charakterystyka powstawania mięśniaków macicy

Mięśniaki macicy to rozwijające się w macicy łagodne włókniaki, czyli guzy gładkokomórkowe. Pojawić się mogą u każdej kobiety, i to niezależnie od tego, w jakim jest wieku. W początkowej fazie mięśniaki macicy nie dają nawet żadnych objawów i ich powstanie nie wiąże się z żadnymi problemami. Z czasem zaczyna być jednak coraz gorzej i niezbędne jest ich leczenie. W dzisiejszym wpisie na naszym blogu opisujemy możliwe przyczyny powstania mięśniaków macicy, opisujemy wiążące się z nimi objawy oraz tłumaczymy, na czym polega ich leczenie.

narządy płciowePrzyczyny powstawania mięśniaków macicy

Tak naprawdę cały czas nie do końca znane są dokładne przyczyny powstawania mięśniaków macicy. Żadna ze wskazywanych teorii nie znajduje bowiem 100-procentowego potwierdzenia. Jedną z tradycyjnie wskazywanych przyczyn powstawania mięśniaków macicy jest nadmiernie wysoki poziom estrogenów lub zwiększona wrażliwość na ten hormon. Obecnie częściej uważa się, że za powstawanie mięśniaków macicy odpowiedzialny jest progesteron.

W niektórych przypadkach jako przyczynę powstania mięśniaków macicy wskazuje się czynniki rodzinne i genetyczne.  Ryzyko pojawienia się mięśniaków macicy wzrasta też u kobiet, które nie rodziły i dłużej miesiączkują. Czynnikiem ryzyka jest także pojawienie się pierwszej miesiączki przed 10. rokiem życia. Mięśniaki macicy występują znacznie częściej u Afroamerykanek.

Rodzaje mięśniaków macicy

Mięśniaki występują w postaci pojedynczych lub mnogich guzów. Zazwyczaj pojawia się ich kilka lub nawet kilkanaście. Największe obserwowane mięśniaki miały nawet po kilkadziesiąt centymetrów średnicy.

W zależności od miejsca, w którym doszło do pojawienia się mięśniaków macicy wyróżnia się ich 3 rodzaje:

• Mięśniaki podsurowicówkowe,
  • Mięśniaki śródścienne,
  • Mięśniaki podśluzówkowe.

Objawy związane z mięśniakami macicy

Objawy mięśniaków macicy mogą się różnic ze względu na ich umiejscowienie. Mięśniaki podsurowicówkowe i śródścienne mogą powodować powstanie dolegliwości bólowych, poprzez ucisk na sąsiednie narządy wewnętrzne. Mogą też powodować uczucie parcia na pęcherz  lub na odbytnicę. Mięśniaki podśluzówkowe mogą być przyczyną bolesnych i bardzo obfitych, krwotocznych miesiączek. Przyczyną tego jest związane z obecnością mięśniaków macicy utrudnione obkurczenie naczyń krwionośnych i wydłużonym gojeniem się miejsc po śluzówce złuszczonej. Prowadzi to do anemii z jej typowymi objawami: znacznym osłabieniem pacjentki, przyspieszeniem tętna i bólami głowy. W niektórych przypadkach zagnieżdżone pod śluzówką macicy mięśniaki mogą też być przyczyną problemów z zajściem w ciążę. Mięśniaki podśluzówkowe mogą się uwypuklić do jamy macicy, co sprawia, że powodują silne, podobne do porodowych, skurcze – mięśniak rodzący się.

Na czym polega leczenie mięśniaków macicy

Przed rozpoczęciem leczenia mięśniaków macicy, najpierw konieczne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki. W tym celu przeprowadzane jest badanie ginekologiczne, wraz z USG przezpochwowym.

Mięśniaki, które nie powodują powstawania objawów, nie wymagają leczenia. Trzeba je tylko regularnie kontrolować. W przypadku zdiagnozowania mięśniaków macicy, w zależności od ich rodzaju, umiejscowienia oraz od tego, jakie są objawy ich pojawienia się, stosuje się leczenie farmakologiczne lub operacyjne, czyli korekcję nabytych wad macicy. W celu usunięcia mięśniaków macicy przeprowadza się tzw. miomektomię. W niektórych przypadkach może być też jednak konieczne usunięcie nie samych mięśniaków, ale też samej macicy. Operacje, o których mówimy można przeprowadzić w sposób klasyczny – przecinając powłoki brzuszne, można też przy odpowiednich kwalifikacjach operatora użyć laparoskopii lub histeroskopii (w przypadkach mięśniaków podśluzówkowych). Dotyczy to także mięśniaków relatywnie dużych, o średnicy powyżej 10 cm. Użycie technik małoinwazyjnych: laparoskopii lub histeroskopii skraca pobyt w szpitalu, zmniejsza dolegliwości bólowe i przyspiesza powrót do pełnej aktywności.