Leczenie nawracających poronień

Specjalizuję się w leczeniu nawracających poronień, nazywanych również poronieniami nawykowymi. Są to powikłania ciąży prowadzące do obumarcia jaja płodowego, do których dochodzi co najmniej trzy razy z rzędu. Ich występowanie nie oznacza jednak, że kobieta nigdy nie będzie mogła donosić ciąży. Odpowiednia diagnostyka i leczenie mogą sprawić, że pacjentka urodzi zdrowe dziecko.

Do najczęściej występujących przyczyn nawracających poronień należą:

• zaburzenia genetyczne,
  • zaburzenia hormonalne,
  • zaburzenia immunologiczne,
  • choroby ogólnoustrojowe,
  • czynniki infekcyjne,
  • nadkrzepliwość krwi,
  • czynniki środowiskowe.

Przyczyną nawracających poronień mogą być również nabyte lub wrodzone wady macicy, a także czynniki środowiskowe, np. niezdrowy tryb życia, otyłość czy stres.

Diagnostyka i leczenie nawracających poronień

W procesie diagnostyki nawracających poronień kluczowe jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentką oraz wykonanie odpowiednich badań. Obejmują one m.in. analizę chromosomów, badania hormonalne, ocenę układu immunologicznego oraz badania układu krzepnięcia krwi. W niektórych przypadkach konieczne może być również wykonanie badań obrazowych, takich jak ultrasonografia czy histeroskopia, umożliwiających wykrycie ewentualnych wad macicy. Na podstawie wyników badań diagnozuję przyczynę nawracających poronień i wprowadzam właściwe leczenie.

Indywidualne podejście do terapii

Leczenie nawracających poronień zależy od przyczyny ich występowania. W przypadku zaburzeń genetycznych możliwe jest zastosowanie technik medycyny reprodukcyjnej, takich jak in vitro z preimplantacyjną diagnostyką genetyczną. Jeśli przyczyną są zaburzenia hormonalne, leczenie polega na stosowaniu odpowiednich leków hormonalnych. W przypadku zaburzeń immunologicznych terapia może obejmować leczenie immunosupresyjne. W sytuacji, gdy przyczyną są nabyte lub wrodzone wady macicy, często konieczne okazuje się zastosowanie zabiegów chirurgicznych. Ważne jest również wprowadzenie zmian w stylu życia pacjentki, takich jak zmniejszenie stresu, zdrowa dieta czy rezygnacja z używek. Indywidualne podejście do terapii oraz ścisła współpraca z lekarzem prowadzącym dają szansę na donoszenie zdrowej ciąży.