Leczenie niepłodności par

Możliwość leczenia niepłodności to ratunek dla wielu par, które bezskutecznie starają się o dziecko. Zasadniczo rozpoznanie niepłodności następuje po roku bezowocnych starań, ale jeśli partnerka przekroczyła 35. rok życia lub wyniki badań, nawet zrobione przypadkowo, wskazują na problemy z płodnością któregokolwiek z partnerów, to postępowanie diagnostyczne rozpoczynam bezzwłocznie. Sposoby leczenia niepłodności powinny być dostosowane indywidualnie do każdej pary. Postawienie prawidłowej diagnozy jest możliwe po przeprowadzeniu badań zarówno kobiety, jak i mężczyzny. W Polsce około 15 procent par boryka się z problemem niepłodności.

Przyczyny niepłodności

Przyczyn niepłodności może być wiele. W przypadku kobiet najczęściej jest spowodowana:

• problemami z tarczycą,
  • niedrożnością jajowodów,
  • endometriozą,
  • nadwagą,
  • zespołem policystycznych jajników,
  • niewydolnością układu podwzgórzowo-przysadkowego,
  • hiperprolaktynemią, której objawem jest przekraczająca normę prolaktyna w surowicy krwi.

Gdy lekarz nie jest w stanie ustalić przyczyn niepłodności u kobiet, mówimy wtedy o niepłodności idiopatycznej. W takim przypadku niezbędne jest odwołanie się do metod wspomaganego rozrodu (ART). Natomiast niepłodność męska może mieć swoje źródła w złej jakości nasienia, która może być skutkiem chorób przebytych w przeszłości, czynników genetycznych, aktualnych chorób mężczyzny, w tym zaburzeń hormonalnych, ale także czynników środowiskowych takich jak:

• stres,
  • niezdrowe odżywianie,
  • używki
  • zanieczyszczone powietrze.

Metody leczenia niepłodności

Po ustaleniu przyczyn niepłodności na podstawie szczegółowych badań proponuję pacjentom różne metody leczenia przyczynowego, wśród których są terapie hormonalne, farmakoterapie oraz zabiegi chirurgiczne. W przypadkach braku powodzenia lub braku czasu (np. z powodu wieku partnerki) można skorzystać z zabiegu inseminacji, który polega na wstrzyknięciu do macicy nasienia partnera, lub z in vitro, czyli metody zapłodnienia komórki jajowej w warunkach laboratoryjnych.

Leczenie niepłodności u kobiet obejmuje szeroką gamę metod, które mają na celu przywrócenie prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego. W przypadku problemów z tarczycą, niedrożności jajowodów czy endometriozą, stosuje się odpowiednie leki lub zabiegi chirurgiczne. Jednym z podstawowych sposobów leczenia niepłodności u kobiet jest również stymulacja owulacji, szczególnie gdy przyczyną są zaburzenia hormonalne lub zespół policystycznych jajników. Polega to na podawaniu pacjentce leków hormonalnych, mających na celu pobudzenie dojrzewania pęcherzyków jajnikowych i wywołanie owulacji. Stosuje się różne schematy terapeutyczne, które dobierane są indywidualnie dla każdej kobiety.

Współpraca z andrologiem w leczeniu niepłodności

W leczeniu niepłodności niezwykle istotna jest współpraca z andrologiem, specjalistą zajmującym się męską płodnością. W przypadku złej jakości nasienia lub innych problemów ze strony mężczyzny mogę zaproponować odpowiednie metody leczenia, takie jak terapia hormonalna, leczenie przyczynowe chorób męskiego układu rozrodczego czy zmiany stylu życia. Dzięki współpracy możliwe jest opracowanie kompleksowego planu leczenia niepłodności, uwzględniającego potrzeby i możliwości obu partnerów. Znacznie zwiększa to szanse na sukces w leczeniu niepłodności oraz pozwala na osiągnięcie optymalnych efektów terapeutycznych.