Lublin, ul. Krakowskie

Warszawa, ul. Żelazna
tel+48 22 255 99 00

Leczenie niepłodności

Możliwość leczenia niepłodności to ratunek dla wielu par, które bezskutecznie starają się o dziecko. Zasadniczo rozpoznanie niepłodności następuje po roku bezowocnych starań, ale jeśli partnerka przekroczyła 35. rok życia lub wyniki badań, nawet zrobione przypadkowo, wskazują na problemy z płodnością któregokolwiek z partnerów, to postępowanie diagnostyczne rozpoczynam bezzwłocznie. Sposoby leczenia niepłodności powinny być dostosowane indywidualnie do każdej pary. Postawienie prawidłowej diagnozy jest możliwe po przeprowadzeniu badań zarówno kobiety, jak i mężczyzny. W Polsce około 15 procent par boryka się z problemem niepłodności.

Przyczyny niepłodności

Przyczyn niepłodności może być wiele. W przypadku kobiet najczęściej jest spowodowana:

• problemami z tarczycą,
  • niedrożnością jajowodów,
  • endometriozą,
  • nadwagą,
  • zespołem policystycznych jajników,
  • niewydolnością układu podwzgórzowo-przysadkowego,
  • hiperprolaktynemią, której objawem jest przekraczająca normę prolaktyna w surowicy krwi.

Gdy lekarz nie jest w stanie ustalić przyczyn niepłodności u kobiet, mówimy wtedy o niepłodności idiopatycznej. W takim przypadku niezbędne jest odwołanie się do metod wspomaganego rozrodu (ART). Natomiast niepłodność męska może mieć swoje źródła w złej jakości nasienia, która może być skutkiem chorób przebytych w przeszłości, czynników genetycznych, aktualnych chorób mężczyzny, w tym zaburzeń hormonalnych, ale także czynników środowiskowych takich jak:

• stres,
  • niezdrowe odżywianie,
  • używki
  • zanieczyszczone powietrze.

Metody leczenia niepłodności

Po ustaleniu przyczyn na podstawie szczegółowych badań, lekarz proponuje pacjentom różne metody leczenia przyczynowego, wśród których są terapie hormonalne, farmakoterapie oraz zabiegi chirurgiczne. W przypadkach braku powodzenia lub braku czasu (np. z powodu wieku partnerki) można skorzystać z zabiegu inseminacji, który polega na wstrzyknięciu do macicy nasienia partnera, lub z in vitro, czyli metody zapłodnienia komórki jajowej w warunkach laboratoryjnych.