Ile czasu trwa leczenie niepłodności?

Autor: Grzegorz Jakiel

O niepłodności mówimy wówczas, gdy pomimo regularnego współżycia seksualnego (WHO definiuje regularność jako 2-3 stosunki zakończone wytryskiem do pochwy partnerki, tygodniowo) przez okres dwunastu miesięcy kobieta nie zachodzi w ciążę. Po tym czasie należy już zwrócić się o pomoc, by zdiagnozować i zacząć leczyć niepłodność. Specjalistyczne badania stanowiące diagnostykę niepłodności pozwalają wybór odpowiedniej metody leczenia, która umożliwi kobiecie zajście w ciążę. W zależności od specyfiki zaburzeń płodności danej pary, podejmuje się indywidualne terapie. Ile może trwać leczenie?

Najczęstsze przyczyny niepłodności

Niepłodność to problem obojga partnerów, dlatego w medycynie zwykle mówi się o niepłodności par. Dlatego diagnostyką oraz leczeniem niepłodności muszą być objęci oboje. Według dzisiejszej wiedzy przyczyny zaburzeń płodności rozkładają się równo pomiędzy partnerów.

Wykrycie czynnika ograniczającego płodność jednego z nich nie zwalnia z diagnozowania drugiego. Najczęstszą przyczyną niepłodności kobiet są zaburzenia hormonalne oraz niedrożność jajowodów, która może być spowodowana zakażeniami bakteryjnymi lub przebytymi chorobami wenerycznymi, ale też przebytymi operacjami w miednicy mniejszej lub endometriozą. Płodności kobiet szkodzić mogą niewłaściwa dieta i nadużywanie używekstres, nadmierny wysiłek fizyczny oraz nieprawidłowa praca gruczołów produkujących hormony.

Niepłodność może być również spowodowana endometriozą lub nieprawidłową budową narządów rozrodczych. Problemy z płodnością u mężczyzn wynikają najczęściej z niskiej jakości nasienia. Przyczyną może być choroba jąder, a także ich uszkodzenie w wyniku urazów mechanicznych, przebytych chorób infekcyjnych (np. świnka), immunologicznych lub zbyt późno leczonego niezstępowania jąder do moszny w dzieciństwie. Osobną kategorią, jakkolwiek wyraźnie rzadziej występującą są problemy z drożnością nasieniowodów. Zaburzenia płodności mogą też wynikać ze stylu życia (przepracowanie, palenie papierosów, zbyt obcisła bielizna, długi czas spędzany za kierownicą, przegrzewanie jąder). Ciężkie zaburzenia często wynikają z przyczyn genetycznych.

Metody i czas trwania leczenia niepłodności

Jeśli przyczyną problemów z męską płodnością są zaburzenia hormonalne, to pacjentowi podaje się odpowiednie dawki hormonów. Pozwala to na wyregulowanie ich stężenia we krwi, co trwa do kilkunastu tygodni. Infekcje ograniczające płodność leczy się antybiotykami, co trwa kilka tygodni. Jeśli problemy z płodnością wiążą się z nasieniowodami, na przykład z żylakami powrózka nasiennego, konieczne jest ich operacyjne lub wewnątrznaczyniowe usunięcie. Poprawa płodności po zabiegu może potrwać kilka miesięcy. U kobiet problemy związane z nieregularnością owulacji leczy się hormonalnie. Przyczyny takie, jak niedrożność jajowodów, nieprawidłowa budowa macicy, torbiele i mięśniaki jajników czy endometrioza wymagają zabiegów inwazyjnych. Powrót do zdrowia po operacjach laparoskopowych jest bardzo szybki a powrót do starań o zajście w ciążę powinien być określony indywidualnie przez lekarza prowadzącego. Wielokrotnie starania podjęte natychmiast po zabiegu operacyjnym dają spektakularnie szybki efekt.

Jeśli opisane powyżej leczenie przyczynowe nie daje efektu może okazać się konieczne zastosowanie inseminacji domacicznej (podanie specjalnie przygotowanych plemników partnera do macicy) lub procedury in vitro (pobranie komórek jajowych kobiety, zapłodnienie ich plemnikami partnera w laboratorium i przeniesienie żywego zarodka do macicy). Tu ocenia się prawdopodobieństwo sukcesu w jednym cyklu kobiety (podawane w procentach) i wynosi ono od kilku do około 50%.

Rozmawiając o długości leczenia niepłodności musimy pamiętać, że każda forma leczenia podnosi jedynie prawdopodobieństwo sukcesu czyli urodzenia zdrowego dziecka, żadna terapia nie gwarantuje w 100% sukcesu niezależnie od czasu trwania leczenia ani poniesionych kosztów.

Jak przygotować się do pobrania wymazu z pochwy? Przeczytaj na naszym blogu