Jakie badania wykonuje się u pacjentek z nawracającymi poronieniami?

Nawracające poronienia to powikłania ciąży prowadzące do obumarcia jaja płodowego, do których dochodzi co najmniej trzy razy z rzędu. Występowanie takich sytuacji nie oznacza, że kobieta nigdy nie będzie mogła donosić ciąży. Jest na to szansa przy odpowiedniej diagnostyce oraz leczeniu. Poniżej przedstawimy, jakie badania wykonuje się u pacjentek z nawracającymi poronieniami.

kobieta w szpitaluRozpoznanie przyczyn nawracających poronień

W procesie diagnostyki nawracających poronień kluczowe jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu z pacjentką oraz wykonanie odpowiednich badań. Istnieje kilka najczęściej występujących przyczyn nawracających poronień, takich jak zaburzenia genetyczne, hormonalne, immunologiczne, choroby ogólnoustrojowe, czynniki infekcyjne, nadkrzepliwość krwi oraz czynniki środowiskowe. Przyczyną nawracających poronień mogą być również nabyte lub wrodzone wady macicy.

Analiza chromosomów

Jednym z ważnych badań wykonywanych u pacjentek w celu leczenia nawracających poronień jest analiza chromosomów. Badanie to pozwala na wykrycie ewentualnych zaburzeń genetycznych, które mogą być przyczyną problemu. W przypadku wykrycia takich zaburzeń możliwe jest wprowadzenie odpowiedniego leczenia lub kierowanie pacjentki do specjalisty genetyki.

Badania hormonalne

Kolejnym etapem diagnostyki są badania hormonalne, pozwalające na ocenę równowagi hormonalnej organizmu kobiety. Zaburzenia hormonalne mogą prowadzić do problemów z utrzymaniem ciąży, dlatego ich wykrycie jest kluczowe dla właściwego leczenia. Wśród nich wymienia się m.in. oznaczenie poziomu progesteronu, estradiolu, prolaktyny czy hormonów tarczycy.

Ocena układu immunologicznego

Nawracające poronienia mogą być także wynikiem zaburzeń immunologicznych. Dlatego ważnym elementem diagnostyki jest ocena układu immunologicznego pacjentki. Wykonywane są wówczas badania mające na celu wykrycie ewentualnych przeciwciał antyfosfolipidowych.