Na czym polega endometrioza?

Endometrioza to przewlekłe schorzenie, które dotyka wiele kobiet. Choroba ta polega na występowaniu tkanki endometrium, czyli wyścielającej macicę, poza jamą macicy. Ogniska endometriozy mogą być umiejscowione w różnych miejscach, takich jak jajowody, jajniki, jelita czy otrzewna, a nawet w płucach. Schorzenie to prowadzi do gromadzenia się krwi w różnych narządach. W poniższym artykule omawiamy szczegóły schorzenia.

kobieta u ginekologaObjawy endometriozy – jak je rozpoznać?

Pacjentki zmagające się z endometriozą doświadczają wielu różnych objawów. Najczęściej występującymi są bolesne i obfite miesiączki oraz ostre bóle przedmiesiączkowe. Ponadto kobiety mogą zauważyć nieregularne cykle miesiączkowe, ból podczas stosunków płciowych czy owulacji, a także ból w obrębie miednicy i w okolicy kręgosłupa. Endometrioza obawia się także bólem jamy brzusznej i pęcherza moczowego, problemami z układem pokarmowym takimi jak biegunki i zaparcia, przewlekłym zmęczeniem, wymiotami i wzdęciami.

Metody leczenia endometriozy

Leczenie endometriozy może odbywać się na dwa sposoby – za pomocą terapii farmakologicznej lub operacyjnego usuwania zmian chorobowych. Terapia farmakologiczna ma na celu wyeliminowanie lub zmniejszenie dolegliwości bólowych związanych ze schorzeniem. Leki dobierane są indywidualnie dla każdej pacjentki, biorąc pod uwagę stopień zaawansowania endometriozy, nasilenie dolegliwości, inne choroby oraz plany rozrodcze. Należy jednak pamiętać, że terapia farmakologiczna nie jest skuteczną metodą zwalczania choroby, a jedynie jej objawów.

Leczenie operacyjne endometriozy – kiedy jest konieczne?

Aby zniszczyć ogniska endometriozy i uwolnić zrosty, niezbędne może być leczenie operacyjne. Decyzja o przeprowadzeniu operacji zależy od wielu czynników, takich jak lokalizacja ognisk endometriozy, nasilenie objawów czy plany rozrodcze pacjentki.