Lublin, ul. Krakowskie

Warszawa, ul. Żelazna
tel+48 22 255 99 00

Endokrynologia ginekologiczna

Endokrynologia ginekologiczna jest dziedziną medycyny, która zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem zaburzeń występujących w układzie hormonalnym. Mogą one wywołać szkodliwe zmiany lub nasilić objawy chorobowe związane z układem krążenia, moczowym, nerwowym czy oddechowym. Z tego powodu tak istotne jest kontrolowanie zaburzeń miesiączkowania i zaburzeń dotyczących okresu menopauzy. Endokrynologia ginekologiczna często stanowi uzupełnienie leczenia u lekarza ginekologa. Wizyta w poradni obejmuje dokładny wywiad medyczny oraz przeprowadzenie badania ginekologicznego. Pacjentka nie musi się do niego specjalnie przygotowywać. Powinna jedynie zapamiętać datę ostatniej miesiączki, a także średnią długość swojego cyklu miesiączkowego.

Kiedy należy umówić się na wizytę do ginekologa-endokrynologa?

Na wizytę do ginekologa-endokrynologa powinna umówić się kobieta, która zauważyła następujące objawy:

• nieregularne cykle miesiączkowe,
  • bolesne miesiączkowanie,
  • bardzo skąpe lub obfite miesiączki,
  • krwawienia bądź plamienia występujące pomiędzy miesiączkami lub po stosunku,
  • zespół napięcia przedmiesiączkowego,
  • obrzmienie oraz ból piersi,
  • wycieki z brodawek sutkowych,
  • nadmierne owłosienie,
  • przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie płciowe,
  • częste bóle brzucha,
  • nietypowy wygląd narządów płciowych,
  • trudne do wyleczenia zmiany trądzikowe,
  • kłopoty z koncentracją, nadmierna senność i ciągłe zmęczenie,
  • zaburzenia czynności tarczycy w ciąży.

Do ginekologa-endokrynologa należy się udać również podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej oraz hormonalnej terapii zastępczej. Lekarz może pomóc także w leczeniu niepłodności.