Czy miesiączkowanie musi być bolesne?

Autor: Grzegorz Jakiel

Bolesność w czasie miesiączek odczuwana jest przez kobiety z różną intensywnością. Wiele z nich zmaga się z uporczywym bólem, uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie. Tymczasem miesiączki nie muszą i nie powinny wiązać się z dużą bolesnością. W przypadku jej występowania warto skonsultować się z lekarzem specjalistą, by wykluczyć chorobowe przyczyny bólu w czasie menstruacji.

Dlaczego w czasie miesiączki pojawia się ból?

Statystyki pokazują, że ból podczas miesiączki dotyka bardzo wielu kobiet. Jego przyczyną są naturalne skurcze macicy, które powodują jej oczyszczenie się ze złuszczającej śluzówki. Taki ból nie powinien jednak zaburzać normalnego rytmu dnia i powodować dyskomfortu tak dużego, by nie można było pracować, czy się uczyć. Intensywna bolesność, uniemożliwiająca codzienne funkcjonowanie powinna zaniepokoić, gdyż może być przyczyną poważniejszych dolegliwości. Ból miesiączkowy usytuowany jest w podbrzuszu i odczuwany jako skurcze. To także bóle krzyżowe. W niektórych przypadkach bolesność jest połączona z mdłościami, a nawet wymiotami, bólem głowy, rozbiciem i rozdrażnieniem.

kobieta ból

Wtórny ból miesiączkowy, czyli kiedy iść do lekarza?

Do ginekologa należy chodzić regularnie od momentu pojawienia się pierwszej miesiączki. Taka profilaktyka to sposób na ochronę zdrowia, a czasem także życia. Nadmierna bolesność w czasie menstruacji jest sygnałem, że konieczna jest dodatkowa konsultacja lekarska, która pozwoli zdiagnozować przyczynę jej pojawienia się. Pierwotna bolesność związana jest ze wspomnianym czynnościowym charakterem pracy macicy w czasie miesiączki, natomiast bolesność wtórna może wiązać się z pojawianiem się choroby lub nieprawidłowości w obrębie macicy czy dróg rodnych. Mogą to być polipy czy mięśniaki. Przyczyną bolesnych miesiączek może być także endometrioza. Obawy może budzić również nagłe pojawienie się bolesności menstruacyjnej, zwłaszcza jeśli wcześniejsze miesiączki przebiegały bezbólowo. Może być to spowodowane czynnikami pourazowymi, na przykład związanymi z przebytymi zabiegami. Jeśli jednak bolesne miesiączki pojawiają się od pierwszych menstruacji, mogą być związane z nieprawidłową budową lub ułożeniem macicy. W każdym przypadku należy zasięgnąć porady specjalisty ginekologa.

Jak uśmierzyć łagodny ból miesiączkowy?

W niewielkim, fizjologicznym bólu miesiączkowym, zastosowanie mają domowe metody jego uśmierzania. Masaże, okłady ciepłym termoforem, a także rozluźnienie okolic miednicy poprzez wygodną pozycję. Warto wiedzieć, że poprawa kondycji fizycznej czasem wpływa na łagodzenie bólów miesiączkowych, podobnie jak zdrowa dieta, związana ze zmniejszeniem ilości spożywanej soli czy cukrów oraz mięsa. Lekka dieta śródziemnomorska korzystnie wpływa na kondycję całego organizmu, w tym także na fizjologicznie występujący ból menstruacyjny. Gdy domowe metody łagodzenia bólu nie przynoszą skutków, można sięgnąć po paracetamol lub ibuprofen, jednak należy traktować to jako rozwiązanie doraźne, poprzedzające wizytę u ginekologa.

Leczenie przyczyn bólu menstruacyjnego

Silna bolesność w czasie miesiączek może być skutecznie leczona. Oczywiście nie ma jednej metody, która działa w każdym przypadku. Kluczem jest prawidłowe postawienie diagnozy, a więc znalezienie przyczyn nadmiernego bólu. W leczeniu bolesnego miesiączkowania pierwotnego zastosowanie znajduje przyjmowanie antykoncepcji doustnej. Bolesność wtórna łagodzona jest poprzez prawidłowe wdrożenie leczenia jej przyczyn, na przykład zmniejszenie objawów endometriozy, czy usunięcie polipów lub mięśniaków. Najważniejsza jest właściwa diagnoza i indywidualne postępowanie, uwzględniające stan zdrowia pacjentki.

Dlaczego profilaktyka ginekologiczna jest tak ważna? Przeczytaj na naszym blogu