Dlaczego profilaktyka ginekologiczna jest tak ważna?

Zgodnie z przeprowadzonymi w zeszłym roku badaniami, aż 40% Polek nie widzi potrzeby korzystania z usług ginekologa – dlatego większość z nich odwiedza takiego specjalistę po raz pierwszy dopiero po zajściu w ciążę. Efekt? Nasz kraj przoduje na tle innych państw należących do Unii pod względem zachorowalności i śmiertelności z powodu nowotworów szyjki macicy oraz piersi. Profilaktyka ginekologiczna to jedyny sposób na wczesne wykrycie niepokojących zmian i chorób oraz ich skuteczne wyeliminowanie.

Rak szyjki macicy – podstępny zabójca kobiet

Rak szyjki macicy jest diagnozowany każdego roku nawet u pół miliona kobiet w skali globalnej – połowa pacjentek umiera w ciągu 5 lat od wykrycia zmian. W Polsce umieralność jest jednak znacznie wyższa i wynosi aż 64%. Statystyki są tym bardziej niepokojące, że choroba coraz częściej dotyka młode kobiety. Śmiertelność w połączeniu z podstępnym charakterem (rak szyjki macicy przez długi czas nie wywołuje żadnych objawów) sprawia, że cytologia stanowi jedno z najważniejszych badań profilaktycznych dla kobiet – z pomocą tej techniki diagnostycznej możliwe jest rozpoznanie choroby w jej pierwszym, bezobjawowym stadium, dając jednocześnie duże szanse na pełne wyleczenie.

Badanie piersi – samokontrola i regularne wizyty u ginekologa to podstawa

profilaktyka ginekologiczna

Aby odpowiednio wcześnie wykryć choroby gruczołu piersiowego, konieczne jest przeprowadzanie tzw. samobadania piersi. Taką czynność powinna co miesiąc wykonywać każda kobieta po ukończeniu 20. roku życia – najlepiej między 6. a 9. dniem cyklu, kiedy piersi nie są jeszcze nabrzmiałe, a ich dotykanie nie sprawia dyskomfortu. Wszystkie zaobserwowane nieprawidłowości, np. w postaci zgrubień, zmian koloru skóry czy nieprawidłowego wyglądu brodawek sutkowych, mogą stanowić objaw rozwijających się zmian nowotworowych, dlatego należy niezwłocznie skonsultować się z ginekologiem.

Konsultacja ginekologiczna – jak często ją przeprowadzać?

Standardowa wizyta u ginekologa powinna mieć miejsce średnio raz do roku. Z konsultacji ginekologicznych nie należy oczywiście korzystać wyłącznie w ramach cyklicznych kontroli. Wskazaniem do odwiedzenia ginekologa jest planowanie ciąży lub rozpoczęcia współżycia, a także wszystkie niepokojące objawy oraz zaburzenia miesiączkowania.

Podsumowanie

Wiele Polek lekceważy konieczność regularnego przeprowadzania badań kontrolnych lub zwyczajnie boi się usłyszenia ewentualnej diagnozy. Unikanie ginekologa to duży błąd, ponieważ tylko systematyczne wizyty w gabinecie ginekologicznym są w stanie wykryć niebezpieczne schorzenia w początkowym stadium ich rozwoju. To niezwykle ważne, ponieważ niektóre choroby przez długi czas nie dają żadnych niepokojących symptomów – dotyczy to również nowotworów. Profilaktyka ginekologiczna pozwala więc na uniknięcie długotrwałej terapii wynikającej ze zbyt późnego postawienia diagnozy, a niejednokrotnie ratuje też życie.

Zabieg histeroskopii krok po kroku. Przeczytaj na naszym blogu